Geen bijkomende fietsstraten in Zoersel
18 April 2025

De afgelopen jaren zijn in de deelgemeenten Halle en St.-Antonius al verscheidene fietsstraten, waar voertuigen fietsers niet mogen inhalen, ingevoerd...
Ze hebben ondertussen aangetoond dat ze de verkeersveiligheid voor de actieve weggebruikers verhogen. Recent werd de Krekelenberg als eerste fietsstraat ingericht in de deelgemeente Zoersel. Groen is grote voorstander van fietsstraten op plekken waar veel fietsers en voetgangers passeren en een vrijliggend fietspad/voetpad niet mogelijk of wenselijk is.
Groen stelde op de gemeenteraad van 17 maart voor om ook in deelgemeente Zoersel een echte fietszone te creëren met naast de Krekelenberg de Smissestraat, Doelen, Boogstraat en Pijlstraat. Het wijkcirculatieplan van 2022 toont aan dat er bij de inwoners van de wijk Meerheide, waartoe deze straten behoren, draagvlak is voor zo’n fietszone. Bij een online bevraging sprak de meerderheid van wie reageerde zich uit voor de invoering ervan.
Desondanks viel ons voorstel op een koude steen. Voor de huidige CD&V – N-VA meerderheid zou een grote fietszone in deelgemeente Zoersel het draagvlak voor fietsstraten doen afnemen. Fietsers zouden er zich juist onveilig voelen door opdringerige auto’s achter hen. CD&V en N-VA willen de huidige fietsstraten eerst evalueren.
In zijn beleidsintenties maakt de huidige bestuursploeg van verkeersveiligheid een absolute prioriteit. Bij de eerste praktijktest krijgen ze van ons alvast een dikke onvoldoende. De uitbreiding van de fietszone in deelgemeente Zoersel kon immers een grote meerwaarde betekenen voor de inwoners uit de wijk en de schoolgaande jeugd richting Malle. Dat deze er, ondanks de resultaten van de online bevraging, niet komt, is voor ons onbegrijpelijk